Skip to content

Bonaparte.hu : Sopron másképp...

Hírmorzsák

Sopron - mesék - borok - élmények - egy soproni polgár vallomásai.
 
You're here:Kezdőlap arrow Cikkek arrow Ganymedes-t elrabolták Sopronban
Ganymedes-t elrabolták Sopronban PDF Nyomtatás E-mail

Az egykori Domonkos utca legelső házának kapuján egy emberrablás látható. Igazi krimi gondolnánk,de ez a kép nem egy bűnesetre utal, hanem az antik és a későbbi korszakok művészetének egyik kedvelt témáját dolgozza fel. A kompozíció címe : Ganymedes elrablása. De ki volt Ganymedes és miért kellett elrabolni?

"Ganümédész a görög mitológia egyik szereplője. A története röviden arról szól, hogy Trósz (trójai király) és Kallirhoé (nimfa) gyerekeként született, és egy napon, amikor éppen apja nyájait legeltette az Ida-hegyen, Zeusz – látván lenyűgöző szépségét – beleszeretett, és sassá változva elrabolta. Az Olümposzra vitte, és ott az istenek pohárnokává tette. Nyilván a szép herceg iránt érzett szeretet nem volt teljesen ártatlan, de ez tökéletesen belefért a görög mitológia világképébe, ugyanis a homoszexualitás nem tartozott a tabu témák közé, még akkor sem, ha a vonzalom kifejezetten fiatalkorú fiúk iránt nyilvánult meg. A témával leginkább a XVI. századi itáliai festészetben találkozunk. Olyan ismert nevek, mint Michelangelo, vagy Correggio is megfestették, ....

(Michelangelo: Ganymedes elrablása)

Több közös nevező is azonnal szembetűnik ezeket a festményeket nézve. Elsősorban mindegyik a történet legdrámaibb pillanatát örökíti meg: azt, amikor a gyanútlan herceget éppen elrabolja a hatalmas madár. Ez kifejezetten jó alkalom az alkotóknak technikai brillírozásra, ugyanis mindkét alakot mozgásban láthatjuk. Nem kis kihívást jelentett úgy megfesteni a felfelé törekvő sast, hogy közben a prédája egy eleven emberi test. Éppen ez a mozgás – mely egyszerre jelenik meg egységként és kettősségként – adja a festmények drámai vonulatát. Az egység abból adódik, hogy Zeusz és Ganümédész egymásba kapaszkodva, együtt repülnek, a kettősség pedig az istenség – halandó, illetve a ragadozó madár – emberi áldozat ellentétből. Az ellentétet tovább erősíti a játék a színekkel és fényekkel: a sas a maga sötét, szürkés-feketés tömegével foglalja el a vászon egy részét, míg Ganümédész, akit mindig ruhátlanul látunk ezeken a képeken, bőrének rózsaszínes-fehérségével képez ellenpontot....(tintapatronus.wordpress.com)

 A jelenetnek azonban más interpretációja is létezik már az ókorból.  Szókratész maga beszél az esetről és teljesen megvilágít mindent. Szókratész Kalliasszhoz intézett beszédében elmondja, hogy Zeusz sok halandó nőbe lesz szerelmes, de minden esetben mikor ezeknek testét kívánja meg, gyermeket nemz nekik, de ő magukat nem emeli fel az istenek közé. Ezt csak akkor teszi, mikor a lélek vagy tettek nagyságába lesz szerelmes és nem a testbe, ez történik Héraklész, a Dioszkurok, Ganümédész és mások esetében. Valóban Ganümédész neve abból a kifejezésből ered, hogy „szeretem hallgatni”, Homérosz szerint „az akinek bölcs gondolatai vannak”. Tehát ezekért hívták Ganümédész-t így és emiatt lett felemelve az istenek közé. (romaikor.hu)

(Ganymedes elrablása, Sopron Somogyi ház )

Végül egyes művészek a lélek felemelkedésének, a földi léttől való elszakadásnak az allegóriájaként értelmezték és ábrázolták a mitológiai jelenetet.

Hogy a Somogyi ház esetében  melyik értelmezés igaz és mi volt a megrendelő és művész szándéka, ezt nem tudom. A ház őrzi titkát.

2013.

 Sopron másképp - élménytúrák és idegenvezetés Sopronban! 30 / 9291204  Taschner Tamás

 
< Előző   Következő >
Advertisement

Hányan olvasnak minket?